Ben ik geflipt?

College over ICT en onderwijs gehad. De grote vraag die ik heb: ben ik nou geflipt? En dan bedoel ik niet mijn classroom. Maar de negatieve, persoonlijke variant.  Oftewel: raar, zonderling, volgens het gratis woordenboek van Van Dale.

img_0561.jpg

Weer veel ICT-tools voorbij horen komen. Leuk voorzien van een toelichting waar in het onderwijsproces je de tools kunt inzetten. Dus bijvoorbeeld Socrative om interactie te krijgen. Prezi om te presenteren. Filmpjes om de classroom te flippen. In de betekenis van omkeren, dus de tijd in het klaslokaal gebruiken om studenten te laten oefenen in plaats van instructie te geven. Zeker bij dat laatste voel ik me een geflipt figuur. Omdat ik denk dat het principe (de tijd in de klas gebruiken om te oefenen, instructie buiten de les) prima kan zonder filmpjes. Bijvoorbeeld met een boek, waarbij studenten de opdracht krijgen om voor de les de stof door te nemen. En er in een werkcollege mee aan de slag gaan. Kortom: wat is het vernieuwende aan de mogelijkheden? Flippen kon al zonder al te veel gedoe sinds de uitvinding van de boekdrukkunst. En wellicht ben ik een arrogante docent. Maar ik denk dat ik effectief college kan geven. Door een goed en duidelijk verhaal te vertellen. Te reageren op de (non)verbale signalen uit de klas. Door in dat verhaal interactie in te bouwen. En oefeningen. Waarbij ik dan ouderwets rondloop en kijk of studenten met de opdrachten uit de voeten kunnen. Waar nodig individueel help. Of plenair uitleg. Mijn tempo aanpas aan wat er gebeurd in de klas. Aan de omstandigheden, zoals les op vrijdagmiddag om 16:30 of dinsdagochtend om 8:45. In contact met mijn studenten. En bij dat college gebruik ik soms (ICT-)tools, omdat ze op dat moment passend zijn.

Flippen staat volgens Van Dale ook voor diep teleurgesteld worden. En dat ben ik op dit moment. Graag had ik een of twee voorbeelden gezien van de inzet van ICT in het onderwijs, waarmee leerdoelen bereikt werden die niet, of veel moeilijker, bereikt kunnen worden zonder die inzet van ICT. Vanuit een visie. Met onderbouwde keuzes. De inzet van ICT omdat het wèrkt, niet “omdat het kan”. Zodat ik echte meerwaarde gezien had, in plaats van wéér veel tooltjes om iets te bereiken dat ook op een heleboel andere manieren bereikt kan worden. En natuurlijk snap ik dat afwisseling in werkvormen belangrijk is. En dat studenten van nu meer gericht zijn op beeld dan op tekst (al lees ik zelf liever dan dat ik een filmpje kijk, omdat ik bij lezen veel eenvoudiger mijn eigen tempo kan bepalen). Maar. Ik denk ook dat het nog wel even duurt voor de artikelen in, pak ‘m beet, Science geen artikelen meer zijn, maar filmpjes. En voorlopig zijn het nog wel deze artikelen die onze studenten nodig hebben om hun werk te kunnen doen. En dan komen een visie en bijbehorende keuzes weer om de hoek kijken. Naast geflipt voel me nu ook een cynische zeurpiet. #ach #beterdanzwartePiet

En om het flippen compleet te maken: wist U dat in de betaalde versie van de Dikke van Dale het lemma “geflipt”  andere resultaten en uitleg geeft? Vandaag ga ik voor de gratis versie. Liever raar en zonderling dan mislukt ondanks grote beloften.

Schermafbeelding 2016-02-22 om 21.07.27

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *