Helderheid

Vandaag (onder andere) gewerkt aan het formuleren van een doel voor mijn herontwerp van de leerlijn professionele communicatie. Enerzijds keuzes gemaakt om  te versimpelen en te begrenzen. Exit Engels it is. En ik ga me richten op de èchte angel van de leerlijn, het schriftelijk rapporteren. Meeloopcollega Carla deelt, net als iedereen die ik tot nu toe gesproken heb hierover, mijn mening dat hier een slag te slaan is. En waar moet die slag dan toe leiden? Helderheid. Helderheid voor studenten, zodat ze weten wat er op dit gebied van hun verwacht wordt. En helderheid voor mijn collega’s, zodat zij weten wat er op een bepaald moment in de studie van een student verwacht kan worden op het gebied van schriftelijk rapporteren. Hoe ga ik die helderheid ontwerpen? Dat weet ik nog niet precies. Diagnostische toetsing faciliteiten, zodat een student helder krijgt waar hij staat lijkt me een goed ingrediënt. Goede oefeningen ook. Deliberatie practice als uitgangspunt: dus de student veel laten oefenen. En zoals ik er nu naar kijk, onderzoeken of de scheiding tussen de summatieve beoordeling en feedback op basis van een persoonlijke mening wellicht scherper kan. Later deze week ga ik me storten op de trapmodellen.

____________heid
_______der
hel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *