Schoolbezoek

Vandaag ISEP bezocht. Ik had verwacht dat ze gingen vertellen hoe ze onderwijs organiseren, waarom ze dat op die manier doen en wat de resultaten zijn. Het ging anders. Drie categorieën van projecten gezien, vertelt door PhD- en master-studenten.

De eerste lichting was van GILT (Games, Interaction and Learning Technologies. Ik vond de avatar die als Portugese doventolk werkte leuk! Zalige herinneringen aan mijn eigen studie. Alleen dan met doventaal en niet met programeertaal. Het praktische nut om de tekst van je powerpoint met een plug-in door een avatar te laten vertalen ontgaat me wel. Als je de avatar kunt zien en begrijpen, kun je ook gewoon de tekst lezen, toch? Wellicht dat in de toekomst de avatar de presentator real-time kan vertalen met behulp van spraakherkenning. En dan sterft er weer een beroep uit. Het game element om de doventaal te leren leek me wel praktisch!

De tweede ronde ging over bio-sensoren. Blijkbaar een vrouwenberoep: op het lab zag ik vooral vrouwen. Die interdisciplinair werken. Leuke voorbeelden gezien voor ons eigen onderwijs: energie opwekken uit zonlicht om de sensoren van energie te voorzien. Oppervlakken zo maken dat bepaalde moleculen passen, waardoor de sensor een uitslag geeft. Mooie technieken! Waarbij er ook nog naar gestreefd werd het low-tech/low-cost te maken, zodat de sensoren ook in arme landen zijn in te zetten.

De laatste ronde deed me denken aan de TROS-klassieker ter land, ter zee en in de lucht! Zelfstandig bewegende voortuigen, zoals een oct-drone, een vliegtuig, een diepzeeduiker en een quad. Propvol sensoren die bijvoorbeeld de samenstelling van zeewater willen gaan meten, of vanuit de lucht kunnen zien of er brand is. Dit was weer duidelijk een mannenwereld. Toys with boys!

Bij thuiskomst lag Beer weer in een mooi opgemaakt bedje. Nu een hapje en drankje met Carla, daarna nog samen een hapje eten in de stad en dan kruip ik er gezellig bij. En morgen begint het EAPRIL-feest pas echt.

img_8965

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *